01.04.11

Alcaldables d’ICV-EuiA-E de l’Alt Empordà i el Grup Parlamentari volen potenciar la línia de tren Figueres - Portbou

-Proposen establir més freqüència de pas dels trens i que s'aturin a totes les estacions per potenciar el transport públic i afavorir la desestacionalització del turisme. -Reclamen no executar el ramal nord i crear el ramal ferroviari al sud de Figueres, com estableix el Pla Territorial de les Comarques Gironines, i que la línia no sigui d'ús exclusiu per al transport de mercaderies.

 

L'alcaldable d'ICV-E de Figueres, Xavi Monfort, el número 2 de Llançà, Joan Cusí, i el diputat del Grup Parlamentari Joan Boada, han presentat avui els eixos d'actuació que proposaran per millorar la funcionalitat de la línia ferroviària Figueres - Portbou, i fer d'aquesta infraestructura un motor econòmic per a la comarca i una alternativa que afavoreixi la mobilitat.

Tots ells han manifestat que la línia Figueres - Portbou ha de complir una funció social i econòmica, per la qual cosa cal potenciar el paper indiscutible de la línia de tren convencional com a mitjà de transport públic de proximitat. En aquest sentit, proposen que s'incrementi la freqüència de trens i el nombre de parades a totes les estacions existents en el tram Figueres - Portbou, amb la finalitat d'afavorir un model de mobilitat sostenible per als habitants de tota la comarca, principalment d'aquelles poblacions pròximes a la línia del tren convencional. I des d'una perspectiva més ampla, aquest canvi potenciaria el turisme, acostant-li l'oferta existent i desestacionalitzant-la, en tant que milloraria l'accés tant a les poblacions amb platja com a les zones properes als espais naturals d'interès, com són el Parc Natural de Cap de Creus i el PNIN de l'Albera. En aquesta línia, han reclamat que s'obri un marc de treball per fer d'aquesta lìnia una infraestructura que uneixi l'Empordà i el Rosselló i que no quedi exclusivament per al transport de mercaderies.

Així mateix, han recordat, com estableix el Pla Territorial de les Comarques Gironines, que no s'executi el ramal nord i, en canvi, que es desenvolupi el ramal ferroviari, al sud de Figueres, per connectar l'estació del Tren d'Alta Velocitat, mitjançant els trens regionals d'altes prestacions, amb la línia convencional. Això permetria un enllaç real des de l'oest fins a l'estació convencional, per l'est de la ciutat, i afavoriria el tren com a mitjà de transport. Entre d'altres propostes, s'ha recordat la necessitat de recuperar el projecte de  transport de rodalies a tota la línia entre Maçanet - Massanes i Figueres. En el cas de l'estació convencional de Figueres, si desapareix del centre de la ciutat, reclamen que els terrenys alliberats es destinin a usos públics i no al finançament de l'estació del TAV.