23.07.14

ICV-EUiA demana la dimissió de Wert i la retirada del decret d'escolarització dels alumnes en llengua castellana a Catalunya

Coscubiela al Congrés i Mena al Parlament presenten iniciatives parlamentaries per exigir la retirada del Reial Decret per invasió de competències i per fomentar la segregació lingüística a Catalunya

Manifestació Educació 22-M

El Consell de Ministres del passat divendres 11 de juliol de 2014 va aprovar un Reial Decret que pretén regular l'escolarització dels alumnes en llengua castellana a Catalunya. Es tracta d'una mesura, d'impossible aplicació, que pretén posar-se en pràctica al setembre, a l'inici del curs 2014-2015.

Aquest decret dóna la possibilitat al govern de l'estat de deduir o retenir l'import que s'hagi avançat per garantir que la família que així ho demani obtingui una plaça en una escola privada on la llengua vehicular sigui el castellà. Aquesta línia insisteix en sol•licitar pagament de quotes en escoles privades i garanteix una segregació lingüística que és nociva per a la societat catalana.
A banda d'envair les competències plenes en educació que té atorgades el govern de la Generalitat de Catalunya, d'acord amb l'Estatut d'Autonomia, aquest decret també vulnera l'autonomia dels centres, recollida en el Títol VII de la Llei d'Educació de Catalunya, i especialment atempta contra l'article 91, sobre el projecte educatiu, que en el punt 4e reconeix l'autonomia del centre en el "projecte lingüístic, d'acord amb les determinacions del Títol II, que es concreta a partir de la realitat sociolingüística de l'entorn".

L'actual model lingüístic de l'escola pública a Catalunya garanteix les competències lingüístiques de l'alumnat tant en llengua castellana com en llengua catalana. Per tant, s'ha demostrat que és un model de cohesió social, de garanties d'igualtat d'oportunitats i de justícia social que, ara, amb el decret del govern de l'estat espanyol es posa en risc. D'igual manera, s'evidencia que a l'escola catalana no hi ha cap conflicte lingüístic i que, tot el contrari, són alguns grups parlamentaris els que promocionen un conflicte que és inexistent.

A banda de l'àmbit lingüístic, el Ministre Wert també és el responsable polític de l'aprovació d'una llei, la LOMCE, que, d'esquenes a la comunitat educativa, elimina la participació i la democràcia interna als nostres centres, potencia la segregació escolar i defineix un currículum educatiu de marcat caràcter confessional.