08.04.15

ICV-EUiA presenta, amb el suport de nombroses entitats de la comunitat educativa, una proposició de llei en defensa d’una educació laica a Catalunya

Joan Mena mirarà d’aconseguir que la norma es tramiti d’urgència i demana a CiU que no s’alineï amb el PP per tombar la norma

Representants de la federació d'Ensenyament de CCOO, d'USTEC-STEs, de la FAPAC, de FAPAES i del Moviment Laic i Progressista, així com el portaveu d'Ensenyament d'ICV-EUiA, Joan Mena, aquest dimecres al Parlament.

Blindar, atorgant-li rang legal, un model d'educació laic davant dels atacs del govern espanyol del PP, que pretén reintroduir el catecisme a les escoles amb el nou currículum de religió, i també de l'executiu català de CiU, que segueix subvencionant centres que segreguen per sexe. Aquest és l'objectiu de la proposició de modificació de llei que ha presentat aquest dimecres al Parlament de Catalunya el portaveu d'Educació del grup d'ICV-EUiA, Joan Mena, amb el suport de representants de diverses entitats de la comunitat educativa: la FAPAC i la FAPAES, que agrupen pares i mares; CCOO i la USTEC-STEs, que representen els i les treballadores del sector; així com el Moviment Laic i Progressista. En la roda de premsa, Mena ha explicat que mirarà d'aconseguir el suport de dos grups més perquè la llei sigui tramitada d'urgència i ha demanat a CiU que no s'alineï amb el PP per tombar-la mitjançant una esmena a la totalitat.

La proposició impulsada per Joan Mena, que és mestre de professió, proposa afegir tres punts a la Llei d'Educació de Catalunya (LEC) de l'any 2009, per tal que la laïcitat i els valors científics i racionalistes entrin a formar part dels principis rectors i del currículum educatiu a Catalunya.

La primera de les propostes és afegir "la laïcitat" a la llista de principis rectors de sistema educatiu enumerats a l'article segon de la LEC. En segon lloc, la proposició de llei proposa afegir com una de les finalitats del currículum escolar "aconseguir que els alumnes assoleixin un coneixement de la realitat natural i social fonamentat en la ciència i la raó". Finalment, la proposta impulsada per Joan Mena també proposa incloure entre els objectius del currículum escolar català "permetre als alumnes una obertura al món sense dogmes a l'aula".

"La laïcitat ha de ser un dels principis rectors del sistema educatiu català"

"La laïcitat ha de ser un dels principis rectors del sistema educatiu català, atès que, des del respecte a les opcions religioses que han d'entrar dins del marc de l'esfera privada, hem de garantir la bona convivència de la pluralitat religiosa que avui està present al nostre país", argumenta la proposició de llei impulsada per Mena en la seva exposició de motius. En aquest sentit, subratlla que cal "evitar el fonamentalisme" i recorda que "dins de l'escola no ha de tenir cabuda l'adoctrinament religiós de l'alumnat".

Mena i les entitats de la comunitat educativa han presentat aquest dimecres aquesta proposició de llei, també, com una manera de blindar el model educatiu català davant dels intents del govern espanyol del PP de reintroduir el catecisme a les aules, tal i com evidencia el nou currículum de religió publicat, dissenyat per la Conferència Episcopal Espanyola i publicat al BOE el febrer passat; i de la coneguda com a ‘llei Wert', la LOMQE.

Aquesta norma, adverteix la proposició de llei presentada aquest dimecres en la seva exposició de motius, "posa en perill l'aconfessionalitat de l'estat i la laïcitat com a valor fonamental del nostre sistema educatiu". "Cal, doncs, establir mecanismes legislatius que, des de la garantia jurídica, blindin el model educatiu de Catalunya respecte de l'atac retrògrad, ideològic i mercantilista que fomenta la LOMQE", considera la proposició de llei.

Mena: "un bon moment per determinar si la consellera Rigau té de debò la voluntat de lluitar contra la LOMQE"

En la roda de premsa Mena ha explicat que la proposició ja està registrada i ara està obert el termini per presentar-hi esmenes a la totalitat. "Demanem que el Govern de CiU no es torni a alinear amb el PP", ha reclamat el portaveu d'Educació d'ICV-EUiA, que ha afegit que aquest "serà un bon moment per determinar si la consellera Rigau té de debò la voluntat de lluitar contra la LOMQE o bé està desplegant la llei Wert a Catalunya en allò que comparteix amb el PP".

USTEC-STEs recorda la ILP educativa que defensa un model laic

Pel que fa als representants de la comunitat educativa, han expressat el seu suport a un model d'educació laica. Els del govern del PP són "uns currículums retrògrads que ens retornen al passat", ha lamentat Josep Vinyals en nom de la USTEC-STEs, i ha recordat que el seu sindicat, com EUiA, defensa la Iniciativa Legislativa Popular educativa que planteja, entre altres coses, un model d'escola laica.

CCOO: el Govern té competències per tirar endavant la norma

"El Govern de Catalunya té la responsabilitat de tirar endavant aquesta proposta, perquè té competències per fer-ho", ha afegit, en nom de la federació d'Ensenyament de CCOO, Eduard Requena.

FAPAC: "una primera iniciativa que esperem que sigui continuada"

"La LOMQE és una llei profundament regressiva, reaccionària, i segregadora", ha constatat Andrés Encinas, membre de la FAPAC, i davant d'aquesta norma la proposició de llei presentada aquest dimecres suposa, ha dit, "una primera iniciativa que esperem que sigui continuada per altres de similars contra aquesta llei Wert".

FAPAES: "la religió ha d'estar fora de les nostres escoles"

Pere Farriol, de la FAPAES, ha recordat que la seva entitat "fa força anys que lluita perquè la religió surti dels centres educatius": "aquesta assignatura ha d'estar fora de les nostres escoles", ha reivindicat.

MLP: "l'escola no es pot convertir en el vehicle de transmissió de la societat d'origen"

Finalment, Joffre Villanueva, del Moviment Laic i Progressista, ha recordat que "l'escola és la societat del futur" i per això ha defensat que ha de ser un espai de trobada entre visions del món diverses. "No es pot convertir en el vehicle de transmissió de la societat d'origen", ha reivindicat.