30.09.16

ICV farà campanya pel «No» a la consulta del Port de Tossa de Mar

L'ajuntament ha rescatat el projecte d'un port esportiu al paratge d'Es Codolar de Tossa de Mar (La Selva) i proposa una consulta popular per modificar el POUM. ICV de comarques gironines considera que la construcció del port significaria la destrucció d'un dels paratges més emblemàtics de la Costa Brava i un símptoma més de la voluntat de l'equip de govern de fer del territori un objecte privatiu d'especulació pel benefici d'uns quants.

El març de 2012 es va fer pública la signatura d’un conveni urbanístic entre l’Ajuntament de Tossa de Mar i dues promotores per a la construcció d’un port esportiu, un hotel, un hospital marí i 10 xalets al sector d’Es Codolar. En el conveni es recollia el compromís de sotmetre la proposta al parer del conjunt dels vilatans, mitjançant la celebració d’una consulta popular encara no celebrada. Només en el cas que el resultat de la consulta fos favorable al projecte, l’Ajuntament procediria a promoure els instruments de planejament necessaris, així com a efectuar les gestions pertinents amb les administracions, en funció de les seves competències i potestats, als efectes d’aconseguir els corresponents informes i autoritzacions pertinents, i, si és procedent, modificar els instruments d’ordenació actualment vigents.

La proposta de construir un port esportiu al paratge d'Es Codolar de Tossa de Mar torna a estar sobre la taula en un projecte que inclouria un hotel i quatre xalets de luxe, pàrquing per a 400 cotxes i espai per a 396 amarres. Seria una operació urbanística que obligaria a modificar el pla d'ordenació urbanística municipal (POUM) i hauria de ser avalada per Ports de la Generalitat de Catalunya. La proposta ha estat rescatada després que en l'últim ple s'aproves una declaració institucional perquè els veïns i les veïnes expressin mitjançant una consulta popular l'opinió sobre l'esmentat canvi del pla general. L'equip de govern de Tossa de Mar ha triat el 20 de novembre per a fer la consulta popular del port esportiu

El projecte que es sotmetrà a la consideració dels veïns i de les veïnes suposaria, de prosperar, l’inici dels tràmits legals per a construir:

- Un port esportiu darrera d’Es Codolar, amb tres dàrsenes i 453 amarres, magatzems, locals comercials i aparcament per a vehicles.

- Un hotel de 5 estrelles situat a l’antic camí de Lloret (sector Ses Alzines).

- Quatre xalets de luxe.

A més, la construcció comportaria l’execució d’un túnel que connectaria el nucli urbà de Tossa de Mar amb el port, el condicionament del camí de ronda i del camí ral; la instal·lació dels serveis bàsics a la zona (aigua, electricitat, gas, telefonia, etc.) i la cessió de zones verdes a l’Ajuntament.

Per a Víctor Catalan, responsable de medi ambient i urbanisme d'ICV de comarques gironines «la modificació de la platja d'Es Codolar i els seus entorns significaria la destrucció d'un dels paisatges més emblemàtics i de forta identitat de la Costa Brava, a més de suposar un fort impacte paisatgístic i ambiental»

En el seu moment, ICV de comarques gironines ja va estar en contra del conveni i va rebutjar la construcció d’un port esportiu i del model urbanístic que l'acompanyava. També considerava que rescatar un projecte com el del port esportiu era una tornada enrere a un model de «pa per avui i gana per demà». Entre el 2012 i el 2015 va haver una moratòria pels projectes de nous ports i en opinió de Víctor Catalan «res ha canviat i continuem pensant que no calen nous ports a les nostres costes».

En Victor Catalan valora positivament l’impuls d’una consulta ciutadana i «confiem que serveixi per avalar una alternativa al projecte ara recuperat i proposat, sense oblidar que la presència de racons inalterats i la seva preservació ja va provocar la redacció l'any 1998 de la Carta de Tossa, posteriorment revisada l'any 2006, en la qual el municipi es comprometia a assolir la preservació de tot el seu territori». Continua dient que «des d'ICV es farà campanya pel no a la iniciativa de modificar el pla general d'ordenació urbanística municipal per possibilitar la futura construcció d'un port, els seus accessos, un hotel de cinc estrelles i quatre habitatges. No és oportú, ni cal rescatar la proposta, I finalment afirma que la «iniciativa del port de Tossa és un símptoma més de la voluntat de l'equip de govern de fer del territori un objecte privatiu d'especulació del patrimoni comú pel benefici d'uns quants, com la intenció d'urbanitzar Cala Morisca i altres indrets de Tossa o la voluntat d'apropar la construcció de la carretera C32 fins a la portes de la ciutat.»