18.10.17

ICV se suma a les protestes per l’actitud ofensiva de PP i Cs contra el model de sistema educatiu a Catalunya i exigeix una rectificació

"La instrumentalització de l’educació amb fins partidistes hauria de ser una línia vermella que mai hauria de traspassar-se", apunta la formació

ICV lamenta les declaracions de diversos polítics del PP i de C’s dels darrers dies, al congrés dels diputats o a través dels mitjans de comunicació, en què es titlla el sistema educatiu a Catalunya com un sistema adoctrinador de l’independentisme. Simplificar la realitat de manera malintencionada, i equiparar l’educació en una llengua amb l’adoctrinament en una ideologia és un despropòsit, una cortina de fum més per amagar la incapacitat del govern central i els seus socis per resoldre el conflicte polític entre Catalunya i Espanya de manera dialogada.

Volem subratllar també la nostra preocupació per la ignorància que ambdues formacions demostren sobre el funcionament del sistema educatiu, el currículum del qual ve predeterminat en més de dues terceres parts pel govern central. Si el model curricular a Catalunya és adoctrinador, aleshores el principal responsable hauria de ser el Ministeri d’Educació, Cultura i Esports.

No existeixen evidències consistents, més enllà d’un anecdotari breu impossible de generalitzar, que les escoles a Catalunya siguin adoctrinadores. Cap informe ni estudi, nacional o internacional, així ho constata. En canvi, el que els informes i estudis reflecteixen és l’èxit reconegut internacionalment de l’escola catalana i en català. D’allò que sí tenim evidències és dels intents adoctrinadors que el govern espanyol del PP, i ara amb el suport de C’s, pretén fer a les escoles catalanes. La LOMCE és un instrument que va néixer, entre d’altres, amb aquesta voluntat: només cal recordar les paraules del ministre Wert en seu parlamentària ja al 2012, quan va afirmar que l’objectiu d’aquesta llei era “espanyolitzar els infants catalans”.

Aquestes declaracions públiques, que en el marc actual no fan cap bon servei a la convivència i l’èxit educatiu a les escoles, resulten tota una provocació innecessària. Novament es fereix a un sistema educatiu que, en un termini molt curt de temps, ha hagut de gestionar la complexitat dels efectes d’un terrible atemptat terrorista, i d’una violència brutal sense precedents als seus equipaments per part de les forces de seguretat de l’estat.

Les llengües no han estat motiu mai de conflicte a l’escola catalana. Ni ara, ni abans. El model d’immersió lingüística de la recuperació democràtica, destinat a consolidar la normalització lingüística, ha estat font de cohesió social i d’èxit educatiu: totes les avaluacions aporten evidències que l’alumnat català, quan acaba l’ensenyament obligatori, és tant o més competent en les dues llengües co-oficials que en altres comunitats autònomes monolingües. A les darreres dècades, amb l’arribada de població nouvinguda, aquest model d’immersió s’ha anat progressivament per adaptar-se al nou entorn plurilingüe, molt més enllà dels fracassats models de bilingüisme o trilingüisme que PP i C’s preconitzen.

La instrumentalització de l’educació amb fins partidistes hauria de ser una línia vermella que mai hauria de traspassar-se, i s’allunyen encara més les oportunitats d’arribar al tan necessari pacte educatiu. ICV exigeix una rectificació pública a PP i C’s per les sospites infonamentades sobre la qualitat del sistema educatiu a Catalunya, i un reconeixement explícit al professorat català per la seva capacitat de reconèixer, valorar i fomentar la pluralitat d’idees i valors, i la diversitat, en un marc de drets humans.