14.03.16

El Parlament votarà si es retiren els concerts a les escoles de l'Opus que segreguen per sexes a petició de Catalunya Sí Que es Pot

El grup parlamentari pretén modificar l'actual Llei d'Educació de Catalunya i que es destinin els 30 milions d'euros a l'escola pública

Imatge d'arxiu del Saló de la Infància. ACN.

Catalunya Sí Que es Pot presentarà en el Ple del Parlament d'aquest dimecres una Proposició de Llei per retirar els concerts públics a les escoles que segreguen per sexe, mitjançant una modificació de l'actual Llei d'Educació de Catalunya. La Proposició argumenta que la separació per sexe al centres docents, particularment en els sostinguts amb fons públics, “és inconstitucional” per afectar a un dret fonamental, el d'igualtat, i explica a més que dues sentències del Tribunal Suprem deixen “al marge de la legalitat” els concerts amb les escoles que segreguen per sexe. Els concerts, quantificats en 30 milions d'euros anuals de fons públics, afecten 16 escoles de l'Opus Dei a Catalunya, de les quals 15 separen els alumnes en funció del sexe.

La Proposició de Llei, que es debatrà demà i té dues esmenes a la totalitat de Junts pel Sí i del PP, planteja la modificació íntegra de l'article 43 de la LEC, que introduiria obligacions com “l'escolarització mixta”, plantejant també la introducció d'aquest principi en l'apartat 3 de l'article 205. Així, la Proposició de Llei introdueix una Disposició Transitòria Dotzena a la LEC perquè “en el termini de 6 mesos” el Departament d'Ensenyament iniciï la “suspensió del finançament dels centres que no compleixin amb els requisits establerts en els articles 43 i 205”, en referència al principi d'escolarització mixta. Finalment s'inclou una Disposició Final Cinquena que estableix que a nivell pressupostari, la cancel·lació dels concerts repercutiria en els propers pressupostos de la Generalitat, un cop aquests fossin aprovats.

El text justifica l'eliminació d'aquests concerts, més enllà dels arguments legals, perquè representen la idea que els homes i les dones “tenen funcions diferents a la societat”, i que per aquesta raó “sembla legítim que l'educació sostinguda amb fons públics” respongui a una concepció del model educatiu en què “s'inclogui la coeducació com a forma no discriminatòria de l'educació”. En aquest sentit, el text presentat critica el redactat de la Llei 12/2009, que tot i indicar preferència de l'escolarització mixta a l'hora de designar els concerts amb les entitats educatives, no exclou la separació de nens i nenes de les opcions a dret a concert, sent “la primera llei de L'Estat” que aposta per aquesta fórmula.