17.11.13

Granollers, ciutat tancada a la bicicleta

Autor: Josep Casasnovas
Càrrec de l'autor: Coordinador local
Publicat a: Nació Granollers
La bicicleta és un sistema de transport saludable i eficient, no produeix soroll, no contamina i és ideal per a desplaçaments inferiors als 8 quilòmetres, per la qual cosa podria substituir perfectament el cotxe o la moto en els viatges quotidians a Granollers, si s'adaptés la xarxa viària urbana per a facilitar-ne l'ús.

A Granollers, l'any 2006, només hi havia 5'1 kms de carrils adaptats per a bicicletes, tots circulant per voreres. D'aquests, només 2'7kms són bidireccionals i, a més, alguns han anat desapareixent amb el pas dels anys, per causa de diverses reformes urbanístiques.

Moltes granollerines i granollerins estem convençuts que una mobilitat més sostenible contribuiria a pacificar la ciutat, a fer més eficients els desplaçaments i a millorar, no només els fluxos de transport, sinó també la qualitat de vida, la cohesió social i la salut de tota la ciutadania.

A la nostra ciutat existeix una demanda evident d'utilització de la bicicleta com a mètode de transport prioritari, encara que el Govern s'entesti en negar-ho, però no es pot fer efectiva per la manca d'infraestructures, carrils bici i aparcaments per a bicicletes que pateix la ciutat.

Granollers ha de desenvolupar una xarxa digna, àmplia i mantinguda, de carrils bici que interconnecti entre sí tots els barris de Granollers, facilitant la mobilitat dels veïns i veïnes. És vital que l'Ajuntament cregui en la necessitat de potenciar l'ús d'aquest vehicle, i per a facilitar aquest ús és imprescindible la instal·lació d'aparcaments segurs de bicicletes, que estiguin disponibles per a tota la ciutadania, de manera gratuïta i durant les 24 hores. Contràriament i per desgràcia, el que està succeint a Granollers és que s'estan desmuntant els pocs aparcaments que existien, de la mateixa manera que es va desmuntar el servei públic de bicicletes, Ambicia't, i mai s'ha tornat a posar en marxa un sistema alternatiu o substitutiu, tal com es va prometre aleshores.

ICV-EUiA volem que la bicicleta sigui un mitjà de transport prioritari a la ciutat, per les seves prestacions i per la contribució social i ambiental que comporta. Volem que es tracti aquest mitjà amb respecte i seriositat, que es compleixi el que diu el Pla de Mobilitat i que s'adeqüin carrils i aparcaments, que Granollers deixi de ser una ciutat tancada per a la bicicleta i esdevingui una ciutat de referència, oberta a la mobilitat sostenible.