09.11.18

El Parlament força el Govern a preveure una partida pressupostària per congelar tarifes a l’ATM amb l’oposició d’ERC i Junts per Catalunya

La cambra també aprova, amb el Govern dividit, impulsar la unió del tramvia per la Diagonal

El Parlament de Catalunya ha aprovat avui una moció de Catalunya en Comú Podem (CatECP) que força el Govern de la Generalitat a preveure una partida als propers pressupostos per a congelar les tarifes del transport públic per part de l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM), una mesura que ha tirat endavant malgrat l’oposició dels grups que donen suport al Govern. El diputat de CatECP David Cid, en la defensa de la moció, ha interpel·lat precisament ERC i Junts per Catalunya recordant-los que l’acord de pressupostos generals de l’Estat preveu una partida de 40 milions d’euros que permetria congelar les tarifes. “Vostès sembla que bloquejaran aquests pressupostos, els reclamem que posin aquests recursos sobre la taula”, ha dit.

La cambra catalana també ha aprovat, amb el Govern dividit, impulsar la unió definitiva dels Trams Besós amb el Tram Baix a través de la Diagonal. El Grup Republicà hi ha votat a favor, mentre que Junts per Catalunya s’ha abstingut, igual que la CUP, i el PP ha votat en contra. Cid ha subratllat que la unió del tramvia permetria “donar-nos una infraestructura de transport “més ràpida i més directa” i que “és fonamental no només per Barcelona sinó també per l’Àrea Metropolitana”.

L’oposició del Govern ha impedit implementar l’impost sobre vehicles contaminants l’1 de gener del 2019. Cid ha lamentat la negativa a posar en marxa un impost que permetria recaptar fins a 150 milions d’euros en un any. El diputat ha defensat que cal “situar Catalunya com a punta de llança de la lluita contra el canvi climàtic, assumint un lideratge que avui està més en el món local que en la Generalitat”. En aquest sentit, la moció dels comuns també insta l’Executiu a desplegar les mesures fiscals recollides a la Llei de finançament del sistema de transport públic de Catalunya, que contemplen impostos finalistes per finançar el transport com un recàrrec del 50% de la taxa turística a les grans ciutats, gravàmens als grans esdeveniments públics que requereixen de reforçament del transport públic o als aparcaments dels centres comercials.

El text aprovat urgeix el Govern a concretar el calendari del desplegament de la T-Mobilitat i d’obres pendents com el tram central de la línia 9, l’arribada de la línia 1 a Badalona i de la línia 3 a Esplugues, la connexió de la línia Llobregat – Anoia amb la línia Barcelona – Vallès i el Tren-Tram del Camp de Tarragona. L’oposició d’ERC, JxCat i la CUP, però, no ha permès que tirés endavant el punt que reivindicava implementar la T-Mobilitat durant el 2019 i una “tarifa plana” de transport per als joves.

Cid ha denunciat que ja s’ha produït un sobrecost de 24 milions d’euros a la T-mobilitat, el que suposa un augment del 41%, i ha demanat al Govern que n’aclareixi els motius i expliqui si hi poden haver noves conseqüències econòmiques per la Generalitat i retards en la seva posada en marxa.